|
Vohdensaaren varhaishistoriasta
Vohdensaari asutettiin 1300-luvun alussa. Väestö mitä ilmeisemmin muutti
vanhoista Kalannin kantakylistä, joiden asukasluku ilmastoltaan edullisella
edellisellä vuosisadalla oli kasvanut suuresti mm. alhaisen lapsikuolleisuuden
vuoksi. Tuolloin olivat jo olemassa Sirppujoen suistoalueen ns. ensimmäisen
aallon sisäsaaristokylät Ruonanperä, Tynki, Suurikkala ja Hyyninen. Näiden
asukasluku oli varsinkin mereisten nautinta-alueiden laajuuteen suhteutettuna
varsin alhainen, joten niiltä käsin tuskin on Vohdensaarta asutettu. Sen
sijaan vanhin rannikkokylä Kytämäki voisi tulla kysymykseen, koska sillä
- toisin kuin muilla meren äären kylillä - on ollut ikivanhaa ulkonautintaa
aina Lyökin tienoilla asti Kalannin kantakylien tapaan. Vanhmpien niittyjen
ja viljelysmaiden nimet viittaavat väestön muuttoon Kalannin vanhimmista
kylistä Hallun altaan ympäristöstä sekä toisaalta Häähän-Palsan järvialueelta.
Vohdensaaren paikannimistössä on lähiseuuihin verrattuna varsin vähän
ruotsalais- ja virolaisvaikutusta.
Vohdensaari on alkuaan ollut muodossa Vuohdensaari, joka tarkoittaa
vuohien saarta. Vuohi-sanan monikon genetiivi oli täkäläisessä
vanhassa kansankielessä juuri vuohden. Kyseessä on siten ollut
Kalannin kylien vanha vuohien (ja lampaiden) kesälaidunalue, todennäköisesti
myös myös sesonkikalastuksen tukikohta. Kylän alueella on myös hylkeenpyyntiin
viittaavia paikannimiä. - Vohdensaari-nimellä on vastineensa Mannervedessä,
missä on Santtion kylän vanha laidunsaari, myöhempi kalastajatorpan paikka
Vohde(n)luoto.
Vuoden 1540 mukaan kylässä oli kahdeksan taloa, mutta vuonna 1640 Uudenkaupungin
maaseurakuntaa perustettaessa nykyiset viisi kantatilaa:
RN:o1:Vuola - nimi johdettavissa ristimänimestä
Vuoti; talon nimi lyhenne Vuotilasta
2: Jaakkola
3: Kinnala - johdettavissa
ruotsin ammattinimestä skinnare (nahkuri)
4: Vestilä - johdettavissa
ristimänimestä Sylvester, kansanomaisesti Vesti
5: Laula - taustalla lienee
loivasti viettävää rantaniittyä tarkoittava laua(s), joka vielä
1900-luvulla oli käyttösanastoa mm. Kustavissa; niittyjen nimissä säilynyt
Kalannin kylissä
Luontonimet
Luodot ja merialueet
Vohdensaaren etelärannan tuntumassa ovat Musta, Kiimkari,
Aatlankarta ja Papinkarra(t). Musta tarkoittaa luotonimenä
havupuuston takia tummasävyistä saarta, joka entisinä aikoina selvästi
erottui maisemaa hallitsevista lehtipuuvaltaisista luodoista (vrt. Tevaluodon
Musta ja Lokalahden Tirkkalan Musta). Kiimkari, joka nyttemmin on maatunut
Mustan niemeksi, viittaa usein teeren soidinpaikkaan; ainakin näin on
asianlaita esim. Vehmaan Kiimkallion ja Kustavin Koilan Kiimvuoren
kohdalla. Aatlankarran ja Papinkarran nimien tarkoite on tuntematon, mutta
nimissä Vakka-Suomen saaristolle tunnusomainen luotonimitys karra
eli karta tarkoittaa matalaa pikkuluotoa, jonka maankamara on kivistä
moreenia. Karra on siten hiekkaisen säikän (yleiskielen särkän)
ja kivikkoisen riutan välimuoto.
Tammio on ollut Vohdensaaren tärkeä nautinta-alue puun ja talvirehun
tuottajana sekä laidunalueena. Saarella ei enää kasva luonnonvaraisia
tammia; Kotiniemen tammet ovat istutusperäisiä. Koska itse Vohdensaaressa
Kuljun ja Tammiston alueella ja toisaalta Vähä-Pirkholmassa on luonnonvaraisia
tammia, niitä mitä ilmeisimmin on joskus ollut myös maaperältään soveliaassa
Tammiossa.
Tammion eteläpuolella on Kairittu, entinen Jaakkolan luoto, jonka
Uudenkaupungin kaupunki osti ja palstoitti mökkitonteiksi 1920-luvulla.
Kairittu, joka paikannimenä tunnetaan myös mm. Laitilasta, sisältää kantasanana
vanhan kiilaa tarkoittavan kairin (viron gair). Saaren kallioinen
kaakkoiskärki on silmiinpitävän kiilamainen. Sama kantasana sisältyy myös
Kairaan (Laula), jonka Siikarauma erottaa Tammiosta. Lähisudun
muita esimerkkejä on vaikkapa Lokalahden Tirkkalan Kairamaa. Partisiippimuotoinen
Kairittu on Uudenkaupungin seudulle tunnusomaista vanhaa paikannimistöä:
esim. Kalannin kylännimet Siivottu ja Lemmittylä. - Kairitun
lounaispuolella on pikkuluoto nimeltään Pirunsilta eli Siltakari,
johon liittyy monenmoisia kansantarinoita.
Kairan pohjoispäähän on kiinni kasvaneena Heeplankari, joka Laulan
1800-luvun tiluskartassa on muodossa Heblankari. Nimen alkuperää voi vain
arvailla.
Tammion lounaispuolella on Kulhankari, mutta missä on itse kulha,
joka tarkoittaisi korkeaa kekomaista mäkeä (mm. Turun ja Ulvilan Kulha)?
Ehkä tässä tapauksessa Kulha on ollut Tammion länsiniemi 18 metriä korkeine
kalliomäkineen; alue oli vielä uuden ajan alussa erillinen luoto.
Aninkari, aiemmin Anenkari, on muinaisen Kalannin moninaista
An(n)e- tai An(n)i-nimistöä (Taivassalon Ane, Ärväisten Anokari,
Velluan Analho ym.), jossa skandinaavinen an(d) tarkoittaa
satoa, luonnonantia yms., tässä tapauksessa kalansaalista. - Aninkarin
itäpuolella on Haaskakari, joka kuuluu samanmerkityksisiin kylän tai kalastustilojen
edustojen nimiin kuin lukuista Raatokarit ja Kuolinkarit,
ruotsiksi Likskär tai Asgrund. Kun aina 1900-luvun alkuun
asti kotieläinten kuolleisuus talvikaudella oli yleistä, tarvittiin paikka,
mihin eläinten ruhot kerättiin korppien ja merikotkien syötäväksi. - Proom-Heik(inkari)
viittaa 1900-luvun alun polttopuun kuljetuksiin. Lähellä on myös Halkoniemi.
Vielä 1800-luvulla Leino(luoto) (Kinnala) koostui kahdesta osasta:
läntinen Kallio-Leino ja itäinen Korpi-Leino. Leino-nimen
kuten Laitilan Leinmäen taustalla lienee suruilmeistä tarkoittava adjektiivi:
mahdollisesti nimi viittaa riippaoksaisiin koivuihin.
Iso Koira(n)luoto (Vuola) ja Vähä Koira(n)luoto (Laula)
viitannevat hylkeiden lempinimiin kuten mainitaan muistakin Koiraluodoista
(esim. Pyhämaan Ketteli). Luodot ovat ehkä olleet hylkeenyytäjien tukikohtia.
Ainakin viereinen Hylkeenkari kertoo hylkeiden oleskelupaikasta.
Nyttemmin pikkukarin nimenä on myös Puolivälinletto, joka on ilmiselvästi
peräisin lähikylien asukkailta. Letto rannikkokielessä tarkoittaa matalaa
kallioluotoa.
Uuluoto sisältää telkkien munituspönttöä eli honttoa tarkoittavan
uutun; vrt. Lepäisten Uuluoto ja Kalannin Uu(s)saari.
Petejäinen on nimensä mukaisesti runsaspetäjäinen. Mänty puunnimenä
tuli seudulla tutuksi vasta koululaitoksen mukana kuten honkakin; toisaalta
salskeita honkia ei meren äärellä ole kasvanut kuin 1920-luvun metsänistutuksista
ja -kylvöistä lähtien. Kaikki männyt olivat aitoja petäjiä, vankkarunkoisia
ja leveälatvuksisia. Sana lyhentyi usein paikanimisssä kuten Petekari
ja Petes.
Karhuluoto voi olla vertauskuvannollinen tai perustua karhuhavaintoon,
mutta se voi myös tarkoittaa karheapintaista, nimenomaan sammaleista silokallioisuuden
vastakohtana. Ns. karheilta luodoilta kerättiin sammalia ja jäkäliä karjan
kuivikkeiksi ja hätäravinnoksi talvikautta varten. Muistettakoon, että
eläimennimi karhu on johdos karheaturkkisesta (vrt. karhunsammal).
Järvenkari on harhaanjohtava suomalaisvastine ruotsalaiselle väylänimelle
sjoskär, joka annettiin orientoitumista ohjaavalle luodolle merenaukossa,
tässä tapauksessa väyläraumassa Vohdensaaren länsipuolitse Ruotsinvedelle.
Lyökin suunnassa Kuusiston itäpuolella on Järvikari (ent. Sjöskär),
joka oli mereltä tullessa luontainen merimerkki Kurjenkarinraumaan pääsemiseksi.
Seksmiilarilla on Vehasten lounaispuolella Seeskarien (alk. Sjöskär)
luotoryhmä.
Vaikeasti tulkittava entinen vesialue on Rajalahti, josta on myöhemmin
käytetty myös nimeä Raelahti. Vuoden 1782 maakirjassa sekä vielä
tiluskartassa vuodelta 1906 on nimi Rajalahti. Maanmittausarkistossa on
myös ruotsinkielinen (rajankäynti)kartta vuodelta 1838, mihin on piirretty
merenlahden perukan poukama nimeltään Raitaa vik. Kartoissa lahden
länsiranta on rajattu Jaakkolan ja itärannan rantaniitty Kinnalan maiksi.
Kyseinen entinen lahti on ollut nykyisestä Haukharjan tienhaarasta länteen
noin 200 metriä ja saman verran kaakkoon Lahdenperän uudistilasta. Nykyinen
valtaoja lävistää entisen merenlahden. Aikoinaan kaikki viisi kantatilaa
pyrkivät saamaan osansa laajasta lihavapohjaisesta maatumaniitystä, nykyisistä
Raelahden pelloista. Ainakin alkuperäisessä niittyjaossa, joka
kutakuinkin sellaisenaan on vielä 1960-luvun peruskartassa, Kinnalan ja
Vuolan maat jäivät lahtea halkoneen jakolinjan itäpuolelle, kun taas muiden
tilojen lohkot länsipuolella. - Loppupäätelmänä voidaan todeta, että kyseessä
on ollut ulkoniittyjen omistusrajauksista kertova Rajalahti. Koska
vanhassa kansankielessä ei ole käytetty lahti-sanaa, ei ainakaan pienestä
puhdista, nimi on mitä ilmeisemmin annettu vuoden 1782 maanmittauksen
yhteydessä, ehkä juuri maanmittarin toimesta.
Mutta milloin Limperinpuhti (alkuaan Lindberginpuhti) saanut
nimensä?
Kylän alue ja takamaat
Kylämaisemaa hallitsevat alkuperäinen Vohdensaari
(12 m myp), Isoluoto (17 m) ja Vähäluoto (8 m). Koillispuolella
on Loukoniemi, joka mainitaan jo 1700-luvun asiakirjoissa. Nimi
voi johtua luontevasti paikan sijaintiin viitaten loukko-sanasta tai se
voi olla peräisin metsittymistä edeltävältä ajalta, jolloin rantakallioilla
pesi lokkeja (paikallisesti lokki on louke). Näiden välissä oli raumoja,
myöhempiä maatumia kuten Kulju sekä Ruona ja Ruonansuu.
Lännempänä oli pitkä, paikoin vain muutamien metrien levyinen merenlahti,
joka uuden ajan puolella eristyi makeavetiseksi altaaksi. Vohdensaarentien
pohjoispuolista notkoaluetta, jossa tulvavesi (vanhassa kansankielessä
lausvesi) oli jokavuotinen ongelma, kutsuttiin Järveksi. Johdannaisnimiä
ovat Kinnalan mailla Järvenperän metsä ja tontti (entinen
torpanpaikka). Järven perän ja Ruotsinveden välissä oli jo kylän syntyaikana
kapea kallioinen ja kivikkoinen kannas, joka yhdisti Laulan laajat kuivan
maan alueet muuhun kyläalueeseen.
Järven laskuojasta käytettiin mm. 1700-luvun karttojen mukaan nimeä Tokkeenoja,
mihin nimeen sisältyy virolaisperäinen kalapatoa tarkoittava sana tokke
(yleiskielen toe). Kutukalat pääsivät nousemaan vapaasti Järveen, mutta
takaisin tullessa ne helposti joutuivat mertoihin, joita oli asetettu
kivistä ladotun tokkeen aukkoihin. On mahdollista, että ainoa pysyvä tokkerakennelma
oli Vestilän ja Laulan välissä, jolloin se toimi myös siltana Laulaan
mentäessä. Hieman alempana oli vielä 1900-luvun alussa vesimylly ja paja.
Vohdensaarentien jatkeena olevaa kulku-uraa padolta tai vasta Laulan
talon kohdalta länsirannan vanhalle yhteisrannalle kutsuttiin asiakirjoissa
Taipaleeksi, joka kulki aiemmin peltojen eteläpuolitse yhä vielä
erottuvana polkuna Taipalrantaan, nykyiseen Koulunrantaan. Läntisin
vainio oni Taipalrannantahdon ja siitä taloon päin on Taipal(e)tahdon.
Laulan kaakkoispuolella on 12 metrin korkeudelle yltävä Tokkerannan
kalliomäki. - Vielä 1960-luvun kartassa on paitsi ojan myös Vähäluodontien
itäpuolelle merkitty lähdelampi, joka lienee sama kuin 1800-luvun asiakirjojen
Tanhuanlähde (Vestilä).
Otaniemi on aihepiiriltään samaa nimistöä kuin Korsaaren Otavanpää
ja maakunnan paras lintujärvi Otajärvi. Nimessä on otava merkityksessä
'vihiaidallinen sulkuverko'. Tällainen verkko on voitu sijoittaa vain
Jäämerenpuhdin suuhun ja nimenomaan kevätaikaan, jolloin kalat tulivat
mereltä lahteen kutemaan. Jäämeri viitannee matalassa ja tuulensuojaisessa
lahdessa pitkälle kevääseen säilyvään jääpeitteeseen.
Jossain Laulan mailla on myös muutaman kerran asiakirjoissa mainittu Kämmeranta
ja sen tuntumassa sijaitseva vainio Kämmerannantahdon. Jos määräysosa
tarkoittaa kämmentä, on kyseessä melko harvinainen vertauskuvannollinen
paikannimi (kuitenkin esim. Teiskossa laaja Kämmenniemi).
Saliniemi on ollut Vestilän rantsalin eli venetalaan paikka. Sen
sijaan Vuolan mailla olevan Ollankarin (ja Ollankarintahdon)
sijainti ja myös nimen alkuperä on tuntematon. Ehkä kyseessä on jokin
tilan edustan maatumaalueen kallio-nyppylä? Vuolan mailla on myös nykypolvelle
tuntematon Kristaniemi. Kun Kristaniemen-tahdon tilusluettelossa
mainitaan ennen takamaiden vainioita, itse Kristaniemi saattaa olla vaikkapa
Raelahteen työntynyt niemennokka.
Vuolan mailla on 18 metriä korkean Kilkonkallion kaakkoisrinteellä
Karimetsä, joka mitä ilmeisimmin on muuntunut Karjametsästä.
Kilkonkallion nimen alkuperä on tuntematon.
Isoluodontien alkutaipaleella on Jaakkolan mailla Kä(ä)rmekallio.
Yleensä tällä seudulla Laitilaa myöden käärmeiden esiintymis- tai paremminkin
talvehtimispaikat ovat Madonkallioita. Käärmeenpuremilta niin ihmiset
kuin karjakin varmimmin välttyi, kun niitä lempeästi kutsui madoiksi samoin
kuin karhun nimitettiin mesikämmeneksi ja sutta monimerkitykselliseksi
hukaksi!
Kasvillisuuteen viittaavia paikannimiä ovat Jaakkolan Tammisto
(vrt. edellä) sekä Kinnalan Katav(a)mäki ja Haavisto.
Takamaille johtava Isoniituntie aluksi myötäilee
Pirtlanojaa, joka on sama kuin vanhojen asiakirjojen Pirtoja
(mikä pirtti lienee kyseessä?). Isoniituntien ja Vohdensaarentien väliin
jäävä kallioinen metsäalue on Välimetsä. Nimi ei liene vanha, koska
Kalannin kylissä vielä uuden ajan alussa väli-sanan sijasta käytettiin
viron kanssa yhteistä vahe-sanaa. Välimetsän osana voidaan pitää Karilaistenmäkeä
(14 m myp), joka on seudun vanhimpia luontonimiä (vrt. Karilainen-niminen
luoto Mustan eteläpuolella ja Vaakuan edustalla. Karilainen tarkoittaa
useasta kalliokumpareesta muodostunutta mäkeä tai luotoa.
Karilaistenmäen koillispuolella aivan tien tuntumassa on Vuolan mailla
runsasvetinen korpilähde, jonka nimi Riisteonne(n)suo. Paikannimenä
se on seudun mrkittävimpiä, sillä kapeata korpinotkoa tarkoittavia onsi-nimiä
(gen. onnen) tavataan vain Kalannin ja Laitilan itäisissä kylissä, Vehmaalla,
Mynämäen Karjalassa ja näihin rajoittuvissa Satakunnan puolen kylissä.
Onsi on kuitenkin maastonimenä sekundaarinen vertailunimi, sillä sanan
vanhin tarkoite on kouruksi taivutettu ja vitsaksella sidottu koivuntuohi,
jolla vietiin tuliaisia naapurissa asioitaessa. Tästä on syntynyt sanonta
"tuoda onnea muassaan" ja siten myös abstraktinen onni-käsite. Suo-pääte
tässä paikannimessä on sekundaarinen ja otettu käyttöön vasta, kun onsi-sanan
merkitys on hämärtynyt. Riiste - myös muodossa liiste - tarkoittaa haavasta
tai muusta lehtipuusta tehtyä ohutta, mutta leveää puusuikaletta, jota
käytettiin mm. puukatiskojen ja pärekorien tekoon. Nyttemmin havupuusto
on korvannut lehtipuut Riisteonnesuon tuntumassa.
Kertunkallio (13 m myp)on vanha paikannimi, joka ei voi juontua
henkilönimestä, vaan vanhasta rannikkoruotsin sanasta gärda, joka tarkoittaa
aidattua niittyä tai laidunhakaa. Kustavissa gärdan suomalaistunut muoto
on kärtty. - Tällainen aitaus on ilmeisesti ollut Kertunkallion pohjoispuolella
olevassa rehevässä, loivasti Ruotsinveteen viettävässä laaksossa. Nykyinen
kuusivaltainen sekametsä tuntuu ainakin osin syntyneen entiselle niittypohjalla.
Mikä tärkeintä, paikalle johtaa Isonniituntien haarana vanha takamaiden
karjapolku eli retki (vrt. alla).
Kieronkallion (n. 21 m) nimelle ei ole löytynyt selitystä. Lähellä
on myös Kieronmetsä.
Saman suunnan metsäalueita ovat myös Kuuskorven metsä ja Hauenkuonon
metsä. Hauenkuono on maakunnalle tunnusomaisia vertailunimiä samaan
tapaan kuin Katinhäntä ja Lehmänkurkku.
Muistettakoon, että Hiu kuuluu Vohdensaaren ulkonautintaalueisiin.
Varsinkin Jaakkolalla ja Laulalla on ollut laajoja metsäalueita, joilla
märät korpinotkot ja kalliomänniköt vuorottelevat. Talojen maille syntyi
1900-luvun alussa Lepäisillä työskennelleiden kivenhakkaajien torppia.
Hiunkallioilla (24 m myp; Vohdensaaren kylän korkeimmat paikat)
on pintalouhinnan jäljiltä suuria rääpekivikenttiä ja -kekoja kuten myös
Kuuskorventien pohjoispuolisilla kallioilla. - Hiun nimi johtuu
lounaismurteiden maalajitenimityksestä hiue. Se tarkoittaa seosmaalajia,
jossa on suunnilleen yhtä paljon savea, hietaa ja hienoa hiekkaa. Sitä
on sekä Hiujärven rannoilta laskupuroa seuraten aina merenrantaan asti.
Hiukeinen maa pidättää hyvin ravinteita ja vettä sekä on helposti muokattavaa,
mutta kulkeutuu herkästi veden mukana.
Tammion korkein paikka on Suurenvuorenkallio (20 m myp), jonka
eteläpuolella on arvoituksellinen Killan puolusta.
Kaukonautinta-alueet
Pjuutinmaa, josta saaristolaiset ovat nyttemmin
käyttäneet muotoa Piutimaa, on ikivanha Vohden-saaren kaukonautinta-alue
Korsaaren takana. Pjuutinmaa on aikoinaan ollut Iso-Kaskisen suursaaren
eteläinen niemennokka, johon viimeisen sadan vuoden aikana on maatunut
kiinni Rekissaari. Kaikilla Vohdensaaren kantatiloilla oli Pjuutinmaalla
oma lohkonsa, jolla tehtiin luonnonheinää ja lehdeksiä, mutta mutta myös
kesäkaudella laidunnettiin ainakin lampaita. Niemen kärkeen Laulan lohkolle
porilaissyntyinen kalastaja Otto Sjögren 1920-luvulla rakensi kalastustilan.
Pjuutinmaan nimi mitä ilmeisimmin juontaa ruotsinsanasta spjut
(= keihäs, tässä tapauksessa nimenomaisesti hyljekeihäs). Samanmerkityksinen,
mutta suomalaisperäinen nimi on myös Vekaran saarella.
Kuusiston luoma, joka sijaitsee Pjuutinmaasta vain runsaan kilometrin
etelään Kuusiston saaren koillispuolella, on tiettävästi ollut Vohdensaaren
ainoa kalastusalue ulkosaaristossa. Muita tämän luoman varhaisia osakkaita
ovat olleet Kingon ja Suontaan tilat, myöhemmin myös Pirkholma. Kysymys
on vain kalavedestä, sillä Kuuusisto useina lähiluotoineen on ollut Salmen
kylän (kartanon) tärkein kaukonautinta-alue ulkosaaristossa.
|
|
|
Ilmakuva Mansikka-ahosta
Vohdensaarelta.
|
Niityt ja pellot
Historiallinen katsaus
Vanhan kalantilaisen ekologisen jaottelun mukaisesti lienee
aikoinaan myös Vohdensaaressa vanhat niityt jaettu kahtia: alta-
eli alasniituiksi sekä yltä- eli ylö(n)niituiksi.
Rajana oli lausveden eli korkeanveden yläraja (Huom! tulva-sanaa ei tunneta
täkäläisessä alkuperäisessä kansankielessä; laus on johdettavissa ruotsin
lös-adjektiivista, tässä yhteydessä merkityksessä "valloillaan oleva").
Käsitteet sisältyvät mm. 1700-luvun asiakirjoissa esiintyviin nimiin Altavainio
(jakamaton), Ylöniittu (Jaakkola), Ylöluhta (Laula) ja Lausinperko
(Tammiossa Laulan lohkolla; sittemmin nimi muuntunut muotoon Laurinvainio).
Historiallisesti viljelymaat voidaan jakaa kylän vanhoiksi pelloiksi
ja tilakohtaisiksi vainioiksi, jotka ensimmäisen kerran nimettyinä
luetellaan vuoden 1782 maakirjassa. Myöhemmin on maatumista muokattu ja
rehevistä metsistä perattu uudismaita (mm. tilusluettelo ja karttoja
vuodelta 1867). Monet vuoden 1782 maakirjan vainionimistä ovat sittemmin
kadonneet käytöstä ja muistista, varsinkin kun aiemmin erilliset peltolohkot
ovat yhdistyneet laajemmiksi viljelyaloiksi. Sen sijaan takamaiden erilliset
raiviot ovat johdonmukaisesemmin säilyttäneet vanhat nimensä.
Vanhoja peltoja olivat Altavainio, Kalliovainio (yhä erillinen
vainioala Isoluodon länsipuolella; 6,5 m mpy; Vestilä), Karilaisten
vainio (Karilaistenmäestä itään, 5-11m myp; Vuola), Luotovainio
(5-8 m myp); erillinen vainioala Isoluodon eteläosassa; Jaakkola), Perävainio
(Jaakkola; ehkä sama kuin myöhempi Luottonperä = ?Luotovainionperä)
ja Tammiston vainio(tahdon) (4-8 m myp; Jaakkola). On mielenkiintoista
korkeustasoluvuistakin huomata, että ensimmäiset vainiot Vohdensaaressa
Kalannin kantakylien tapaan raivattiin rinnemaille, jolloin liialliset
sadevedet valuivat rinnettä alas aikana, jolloin ojitusta ei vielä tunnettu.
Niittyjen ja vainioiden nimitykset ja nimet
Yleisin nimitys viljelymaille ja heinäntekoniityille on ollut tahdon.
Kyseessä on vakkasuomalainen nimitys, joka jo Vehmaan itäosissa on harvinainen
ja toisaalta Satakunnan puolella tunnetaan vain Laitilaan ja Pyhärantaan
rajoittuvist kylist. Se juontuu ruotsin verbimuodosta 'tagit in'
(= otettu käyttöön). Rannikkoruotsissa sana on usein muodossa täktom (vrt.
pres. Koiviston kesäpaikkaosoite Täktom, suomeksi Tähtelä).
Tahdon on ollut pyhitetty eli aidattu alue, joka on varattu peltoviljelyyn
tai heinäntekoon. Esimerkiki Laulan mailla oli vuonna 1867 Ailantahdon,
Aittatahdon, Järvenperäntahdon, Kaortahdon (kaor
= kaura), Koitahdon (koi = koivu, koivisto), Kämmerannantahdon,
Ojatahdon, Pitkätahdon, Taipaletahdon ja Tokkerannantahdon.
Kinnalan tahtomia olivat Mummu(n)tahdon (nykyinen Mummula),
Kilkontahdon ja Seevallintahdon, kun taas Vuolasta tunetaan
Kristaniementahdon, Lianetahdon (liane = pellava?),
Loukoniementahdon, Retkentahdon ja Vuoristontahdon
(Vuoristo = vanha torpppa?). Ruonansuuntahdon on
Vestilän mailla, kun taas Tokketahdon osittuu Laulan
ja Vestilän kesken. Noin 300 m pitkä
|
|
|
Ruisvainio Jaakkolan pellolla
Vohdensaarella
|
Pirtlaojantahdon Isoniituntien alkupään kupeessa
on jo vanhastaan jaettu Vuolan ja Vestilän kesken.
Jos kyseessä oli pysyvään peltoviljelyyn raivattu ala, siitä yleisesti
käytettiin nimitystä vainio. Saksalaiperäinen vainio on tyypillisesti
lounaissuomalainen nimitys. Huomaa edellä luetellut vanhojen peltojen
nimet, jotka kaikki ovat vainio-kantaisia! 1700-luvulla viljelysmaaksi
on rantaniitystä muokattu Vestilän Tokkenvainio. Asiakirjojen mukaan
vasta 1800-luvulla raivattuja peltoja ovat Laulassa Erkunvainio,
Järvenvainio, Pajavainio ja Taipalrannanvainio, Kinnalassa
Vanhavainio, Vestilässä Aatlanvainio sekä Rauhalassa Saliniemenvainio.
Vasta 1800-luvun puolivälistä, jolloin viljelymaiden ojitus ja kääntöauran
käyttö yleistyivät, alkoi pelto esiintyä asianmukaisesti ojitetun vainion
nimityksenä. Alkuaan pelto on tarkoittanut viljelysmaaksi muokattua niityn
lohkoa; esim. jostain tahtomesta osa oli niittyä, osa peltoa. Tällaisia
uusia viljelymaaaloja esimerkiksi Kinnalassa ovat Luistinkallionpelto,
Pihlavapelto, Uudenmaanpelto ja Veräjänsuunpelto.
Erityisen mielenkiitoinen on loukas-nimitys. Vanhoissa Kalannin kylissä
se alkuaan tarkoitti hieman syrjässä olevaa niittyalaa, usein laajan niityn
metsään osaa, joka oli sekä niitty- että riistatalouden käytössä. Kesällä
loukaalta tehtiin heinää, mutta talven kynnyksellä sinne viritettiin erilaisia
ansoja, useimmiten jäniksen loukkuja. Yleensä loukas oli aidattu, jotta
laiduntava karja ei pääsisi sinne syömään talvirehua ja jotta jänikset
avoimesta veräjästä sisälle jouduttuaan varmemmin päätyisivät haavan oksien
houkuttelemina loukkuun. On aivan ilmeistä , että loukas- nimitys on kylän
perustajien mukana kulkeutunut Vohdensaarelle tarkoittamaan mitä tahansa
pieni- alaista heinäniittyä, myöhempää peltoa. Kinnalan mailta tunnetaan
Iso- ja Vähä-Kauraloukas, Äijänloukas sekä Laulan
Tammion lohkolta Pajaloukas.
Rehevästä lehti- tai sekametsästä tai tervaleppäisestä alanteesta peratun,
parhaimmillaan muhevamultaisen niitty- tai peltoraivion yleisin nimitys
on perk(k)o. Vestilän Tammion lohkolla ovat Huhtperko (Salmelan
kotopelto?) ja Suoperko (metsittynyt?). Läheisellä Kinnalan lohkolla
on joskus ollut Tammionperko. Laulan lohkolla on jo yllä mainittu
Lausinperko ja Vanhaperko (Koivurannan uudistilalta pohjoiseen
tien tuntumassa). - Perko tunnetaan myös mantereelta Vohdensaaren takamailta:
Perkko, Kalmanperko ja Kurjensuonperko ovat Vuolan
maita, kun taas Kieronperkko on Kinnalan mailla. Itse kylän alueella
on Tammistonperko ja vanhojen asiakirjojen mukaan jossain Järvenvainion
tuntumassa Hakaperko.
1800-luvun puolivälistä per(k)on sijasta ruvettiin Vakka-Suomessa käyttämään
nimitystä kuokkamaa. Tosin Vohdensaaresta on tiedossa vain yksi, nimittäin
Tammiosta Vestilän lohkolta (Pohjarannan) Kuokkamaa. Kinnalan Iitanmaasta
on saattanut kuokka-määrite pudota pois; ainakin se on melko ylävää maata
(7-8 m myp) ja ilmiselvästi lehtimetsästä raivattu.
Märistä korpinotkoista raivatuilla niityillä on usein nimityksenä alho,
varsinkin jos niitä ei ole nimeämisen aikoina onnistuttu kuivattamaan
peltoviljelyyn soveltuviksi. Vohdensaaren pohjoissella takamaa-alueella
on Vuolan mailla Musta-alho ja Laulan mailla Retkenalho.
Vetisiäkin suonotkoja on kuivatettu ja kuokittu niityiksi. Vuolan mailla
Vohdensaaren kallioiden (24 ja 21m myp) välissä on Mustasuo,
Vähäsuo ja Hiulla Härmäsuo. Saman tilan maita on myös Tammion
keskellä oleva Suo-niminen raivio. Ilmeisesti suo viittaa happamaan
suomutaan, kun taas alhoissa maa oli joko muhevaa niitty- tai korpiturvetta.
Aluksi ne asiakirjioen mukaan ovat olleet luonnonniittyjä olivat, joilta
niitettiin korvakortista tarnaa eli saroja, suovillaa, vihvilöitä ja luhtakastikkaa,
mutta 1800-luvun kuluessa ne ojitettiin ja muokattiin heinänurmiksi.
Monesti niitty-nimitys on säilynyt, vaikka luontainen rantaniitty tai
metsäraivio olisikin onnistuttu muokkaamaan pelloksi, ainakin heinänurmena
viljeltäväksi. Laajin ja taloudellisesti merkittävin on ollut neljän tilan
(muiden paitsi Laulan) maiksi jaettu Isoniittu, joka 1700-luvun
lopulle oli heinäntekoon käytetty yhteisnautinta-alue. Sen laaja-alainen
haara on Vuolan Pitkäniittu. Tammiossa on ollut Vestilän lohkolla
Lähdeniittu ja Vuolan mailla, myöhemmän Kotiniemen uudistilan mailla
kalliomäkien välissä 300 metriä pitkä Lähteenalanniittu. Viime
mainittu lienee koko kylässä luontaiselta boniteetiltaan paras alue komeine
suurruohostoineen ja saniaiskasvustoineen.
Pitkälle 1800-luvulle (ranta)luhdat olivat tärkeimpiä luonnonheinän
niittomaita sekä myös luontaisia laidunmaita. Luhta on balttilaisperäinen
tulvaniittyä tarkoittava nimitys, joka kansankielessä tunnetaan vain maamme
lounaiskolkasta. Itse Vohdensaaren kyläpiirissä tärkeä makeavetinen (1700-luvulta)
luhta-alue oli Laulan talon pohjoispuoliselta laajalta niittyalueelta
alkavan Tokkeojan varrella; 1700-luvun asiakirjoissa sen nimenä
on Isoluhdanniittu. Sen osina voidaan pitää Kinnalan Etu- ja
Takaluhtaa. Vuoden 1782 maakirjan mukaan niittyjen yläosia oli jo
tuolloin onnituttu muokkaamaan viljelmiksi. Tällaisia näyttävän olleen
mm. Laulan Tokkerannantahdon sekä Vestilän Tokketahdon ja
Tokkenvainio.
Koko kesäkauden vetisiä oliva ruonat, jotka Kalannin seudun rannikkokylissä
olivat varattu aiemmin elintärkeän ruo'on (ruoksäppeen), vähäisemmässä
määrin myös (sini)kaislan (kahilsäppeen) hankintaan. Koska vielä
1900-luvun alkupuoliskolla rantalaidunnus oli yleistä, ruoikoita oli vain
niille erityisesti varatuilla eli pyhitetyillä paikoilla, usein vanhoilla
yhteisnautinta-alueilla. Ruoko niitettiin karjan talvirehuksi juuri kukintöröyhyn
puhkeamisaikaan (Jaakon päivän tienoilla), jolloin versojen ravintoarvo
on huipussaan. Osa ruo'oista jätettiin kuivumaan pystyyn ja leikattiin
vasta talvella jäältä käsin; oljet käytettiin latojen, venetalaiden, rantsalien
katteiksi, koska talviruo'osta tehtyä olkikattoa eivät hiiret syöneet
pehkuksi. Kukinnot käytettiin patjantäytteeksi; niitä jopa myytiin Tukholmaan
asti.- Vohdensaarelaisilla oli kyläsaarensa sisälle eristyneeseen vesialueeseen
eli fladaan kehittynyt Ruona, joka siis oli elintärkeä monikäyttöalue.
Vielä 1880-luvun senaatinkartassa Ruona oli merkitty veden peittämäksi
kosteikoksi, mutta saatiin kuivatetuksi seuraavalla vuosisadalla.
Paikkaa, jonne niitetty ruoko kasattiin ja jossa se jaettiinosakkaiden
kesken, kutsuttiin riittiöksi. Kantasana riitta täkäläisessä kansankielessä
tarkoittaa olkirukoa. Ainakin Laulan tilalla oli oma Riittiö, jonne
Järvestä leikattu ruoko kerättiin haasioiksi.
Isoluodon pohjoispuolella ja Loukoniemen alapuolella oli vetinen Kulju,
joka 1700-luvulla jaettiin Jaakkolan ja Kinnalan kesken. Tällöin siinä
oli keskimäärin yli puolimetriä silkkaa vettä, joten sekin oli ruoikkoa,
mutta jo 1800-luvulla jo luhtaniittyä.
Oman nimiryppään muodostavat maaperän ominaisuuksista
kertovat niittyjen ja vainioiden nimet. Lieju- eli urpasavi, luontaisesti
hapan, mutta kalkittuna ravinteikas ja helposti muokattava rannikoiden
maalaji on aiheena Vuolan vanhalle Urva-nimiselle niittyraiviolle Haukharjantien
takana. Tammiossa Vestilän mailla, myöhemmällä Pohjarannan uudistilalla
on Saviperä-niminen notkopelto. Suolakka on Raelahden perukan
merenrantaniitty; nimitys tunnetaan mm. Kalannin Vahteruksesta (nykyisin
Konnun päävainio) ja eri puolilta Pyhämaata.
Sijannista, koosta, muodosta ja maasto-olosuhteista kertovat mm. Hiunniittu
(Laula), Isoniittu, Jäämerentahdon Laula), Kantsarka
(Laula), Kilkontahdon (Kinnala), Kristaniementahdon, (Vuola),
Loukoniemen-tahdon (Vestilä), Luistinkallionpelto (Kinnala),
Pitkäniittu (Laula), Pohilainen (Kinnala), Riihenvainio
(Rauhala), Saliniementahdon (Rauhala), Taipaletahdon (Laula),
Veräjänsuunpelto (Kinnala) sekä Tammiossa Vestilän mailla Välitahdon
ja Via(r)niittu (=vieruniitty). Kurttanen (Laulan takamaa)
lienee muuntunut vanhasta kalantilaisesta nimityksestä kurittu, joka tarkoittaa
kapeata niittyä tms. (vrt. kuri = kapea portti, josta karja kulki karjapihalta
tanhuan kautta laitumille). Päässiöntausta on Kinnalan takamaapeltoja
Isoniitun lohkolla; määräysosa päässiö on merkitykseltään täysin hämärä.
Pihlav(a)pelto (Kinnala) on kapeahko peltokuvio pihlajia kasvavan
kalliomäen kupeella. Saman tilan Saapas sisältää mielikuvan peltoraivion
muodosta.
Raivioiden iästä antavat viitteitä esim. Kinnalan Vanhavainio ja
Uudenmaanpelto sekä Tammiossa Pohjarannan uudistilalla Uustahdon.
Talojen ja torppien väelle tai niittyjen raivaajille omistettuja sekä
torppiin liittyviä nimiä lienevät Ailantahdon (Laula), Iitanmaa
ja Mummuntahdon (Kinnala), Vuoristontahdon (Vuola) ja Seevallintahdon
(ß Sjövall ?; Kinnala) sekä Rauhalan Torpantahdon.
Tietyille kasveille varattuista, pienialaisista viljelyaloista kertovat
Humalatarha (Vuola) ja Humalisto (Kinnala) sekä Hampmaa
(Kinnala). Huomiota herättää se, että humalatarhasta ei Vohdensaaressa
ole käytetty virolaislainana nimitystä tappo kuten monissa muissa Vakka-Suomen
kylissä. Vuolan Lianetahdon viitannee pellavan viljelyyn (vrt.
edellä) - Kinnalan Iso- ja Vähä-Kauraloukas ovat ehkä saaneet
nimensä ensimmäisen viljelykasvin mukaan, kun ne aikoinaan oli muokattu
pelloiksi.
Kinnalan Iso- ja Vähä-Kuoppamäki kertonevat juuresten ym.
säilyttämispaikoista; vrt. vanha kalantilainen sananparsi: "Mikonpäiväksi
nauriit kuoppaan ja ämmät pirttiin"!
Vain muutamia Kalannin kylille tunnusomaisia niittyjen
ja vainion nimityksiä näyttää puuttuvan Vohdensaaresta. Näitä ovat riukuaidan
ympäröimän ylävän maan niityn tai karja-aitauksen nimitys hangas,
polttoraivauksta käyttäen kunnostettu heinäniitty tai lammaslaidun huhta
(useissa saaristokylissä) Tammiston Huhtperkoa (vrt. edellä) lukuun ottamatta,
kydöttämällä muokattu turpeinen ja mättäinen rantaniitty kytämä
sekä luonnonheinän, varsinkin saravaltaisen ns. tarnan tekoon hyödynnetty
hyllyväpohjainen leija.
Laidunmaiden nimistö
Vetohärkiä on ilmeisesti käytetty Vohdensaaressa, mikä ei muutoin ollut
tavanomaista saaristo-kylissä. Ainakin Kinnalan mailla on ollut Härkhaka
Kilkon alueella. Vetohärkien pitäminen loppui koko Kalannin seudulla 1890-luvulla.
Laidunmaana, myös talvitien paikkana on ollut taustaltaan arvoituksellinen
on Kokkolarva (Kinnala). Lampaita ja hevosia laidunnettiin kylän
piirissä kedoilla: esim.nykyisen Rauhalan mailla on vanha hevoslaidun
nimeltään Vähäluodonketo. Riihikumo (Vuola), joka on yleinen
paikannimitys Kalannin kylissä, tarkoittaa kumpareelle rakennetun riihen
ympärille aidattua ohutmultaista lampaiden tai hevosten laidunketoa.
Talojen pihapiiristä johti aidattu tanhua laidunmaille. Kun tultiin kylänvainioiden
ulkolaidalle, karjapolku jatkui metsämaastossa retki-nimellä. Vohdensaaressa
Retki näyttää kulkeneen alkumatkaltaan Isoniituntietä, jolta
se poikkesi myöhempää Lokatien uraa Kertunkallion pohjoispuolelle
(vrt. yllä). Polun varrella on mm. Retkenalho-niminen notkopelto
ja Retkenmaanniittu Vuolan mailla.
Tammiossa Laulan ja Vuolan lohkoilla, nykyisen Urholan pohjoispuolella
niitttyalue nimeltään Levo. Nimi viittaa karjan metsälaidunnuksessa käytettyyn
yöpymispaikkaan.. Vakka-Suomessa levot yleensä olivat avoimilla kalliomäillä,
mistä nimet Levonkallio ja Levonmäki, joskus myös Levonnokka,
jos kyseessä järveen tai avonevaan työntyvä kallioniemi. Olennaista on,
että levo on ympäristöään korkeammalla ja veden tai suoaukean äärellä,
jolloin iltaisin ja öisin hyttysistä on mahdollisimman vähän vaivaa tuulenvireiden
ansiosta. Tällaisella maastokohdalla oli myös helpompi suojella karjaa
susilta, jotka 1880-luvulle asti olivat lähes vuosittainen ongelma.
Tammion Levo voi olla lyhentynyt Levonniitusta, jolloin varsinainen Levo
olisi ollut niityn länsipuolisella kalliomäellä, joka kohoaa 12-13 metriä
niittyä korkeammalle. Tätä tukee niityn ulottuminen usean tilan maille,
mikä tuntuu luontevalta, kun muistetaan takamaiden metsälaidunnuksen usein
olleen eri talojen yhteistoimintaa. Silti on mahdollista, että Levo on
Kalannin kantakylistä muuttaneiden ihmisten muassaan tuoma siirrynnäisnimi
karjan lepopaikalle, joka on raivattu rantametsästä. Paikannimi on sikäli
erittäin merkittävä, että kyseessä on ainoa levo saaristossa. Lähimmät
ovat Kingossa ja Sannaisissa, mutta yleisesti niitä on vasta Kalannin
ja Laitilan itäisissä runsasmetsäisissä kylissä.
Lehdesmaiden nimistö
Riivikko ilmiselvästi viittaa kevätkesäiseen
pensaiden ja lehtipuiden vesojen lehtien riipimiseen. Tällä tuorerehulla
pyrittiin elvyttämään puutteellisesta talviruokinnasta voipuneiden kotieläinten
ja niiden kasviravintoon totuttautuvien jälkeläisten elinvoimaisuutta.
Samalla kiusallista haapavesaikon ja pajupensastojen rehottamista hillittiin.
Sen sijaan varsinaiseen puiden lehdestykseen viittaavat
paikannimet puuttuvat kuten Kalannissa yleiset kaskisto tai kaskinen
(lehdestyskoivikko), lepi(stö) ja harvinaisemmat vihtamaat
ja vihtamäet (vihta alkuaan tarkoittanut lehtikerppua).
Joka tapauksessa lehdestyksen muovaamia, nyt jo vanhuttaankin lahovikaisia
tröpinkoivuja vielä näkee paitsi itse kylän mailla myös Tammiossa.
Kirjallisuutta
Alifrosti, K. 1999: Kalannin historia n. 1200-1992.
Teoksessa Kalannin historia. Jyväskylä.
Hinneri, S. 1995: Niittyjen ja peltojen nimistä ja nimityksistä
Vakka-Suomen vanhoissa kylissä. - Sananjalka. Suomen kielen vuosikirja
37. Helsinki.
Hinneri, S. 2003: Kulttuurimaiseman synty ja paikannimitykset vanhassa
Kalannissa. - Teoksessa (Toim.V. kaitanen) Muinainen Kalanti ja sen
naapurit. Talonpojanmaailma rautakaudelta keskiajalle. SKS, Helsinki.
Paasio, V. 1973: Uudenkaupungin maalaiskunnan historia. Uusikaupunki.
|