1900-luvun alussa elettiin kansallisen heräämisen ja
kansallisromantiikan aikaa. Maassamme rakennettiin tällöin paljon tyyliltään
kansallisromanttisia julkisia rakennuksia ja myös yksityisiä asuinrakennuksia.
Kasvavat kaupunkimme tarvitsivat talojen lisäksi paljon myös mm. katukiviä,
siltoja ja laitureita. Rakennusmateriaaliksi näihin katsottiin erinomaisesti
sopivan kotimaisen graniitin, joka on väriltään joko harmaata, punaista
tai mustaa sekä erittäin kovaa kiveä. 1940-luvulla vakiintui eri puolilta
Suomea saataville graniiteille omat nimensä. Uudenkaupungin seudun harmaasta
graniitista on louhintapaikan mukaan puhuttu Heinäisten, Janhuan, Lepäisten,
Niseräisten, Pyhämaan sekä yleisesti Uudenkaupungin harmaana. Viimeksi
mainittu, jota myös on vientikivenä kutsuttu nimellä Birkhall Grey, oli
1940-luvulle asti suomalaisista harmaista kivilaaduista suosituin.
Uudenkaupungin seudulla graniitin arvon rakennuskivenä
tajusi ensimmäisenä energinen laivanvarustaja Isak Isaksson. Hän oli aikalaisten
kertoman mukaan "malttamaton ja impulsiivinen mies, jolla oli voimakas
mielikuvitus." Hän oli paikkakunnalla puuhannut jo monessa uudessa yrityksessä
mukana mm. hän oli ollut perustamassa telakkaa Uuteenkaupunkiin. Kaikki
hänen yrityksensä kuitenkin ennemmin tai myöhemmin joko ajautuivat karille
tai liukuivat pois hänen käsistään jonkun muun hyödyksi. Lopulta hän alkoi
tarmokkaasti puuhata myös kivenvientiliikettä Uuteenkaupunkiin ja sai
innollaan Helsingin arkkitehdit, insinöörit ja pankkiirit kiinnostumaan
Uudenkaupungin saariston harmaasta kivestä. Erityisen onnekas sattuma
hänelle oli nuoren hieman yli 20-vuotiaan diplomi-insinööri Hugo Blankettin
(Blanquette) kohtaaminen. Blankettin kyky hoitaa asiat pohjautuen varmoihin
tosiasioihin ja realiteetteihin teki tosiksi Isakssonin mielikuvitukselliset
ideat.
Blankettiin ja Isakssonin yhteistyö alkoi vuonna 1899
graniitin louhinnalla Haiduksen saaressa. Seuraavana vuonna organisoitiin
suurempi yritys, laajapohjainen osakeyhtiö, jonka osakkaat olivat Helsingistä.
23.3.1900 Keisarillinen Senaatti hyväksyi tämän osakeyhtiön Finska Stenindustri
Ab eli Suomen Kiviteollisuus Oy:n yhtiöjärjestyksen. Kotipaikkana oli
vuoteen 1919 Uusikaupunki, sen jälkeen Helsinki. Uuden yhtiön toiminta
käynnistyi ripeästi.
Uuden yhtiön johtokunta kävi keväällä 1900 tutkimassa
Uudenkaupungin saariston kallioita löytääkseen uusia louhintakohteita.
Parhaalta näyttivät Vähä-Heinästen saari, jossa yhtiö aloitti kivenlouhinnan
jo samana vuonna. Myös Vohdensaarella johtokunta kävi, mutta sen kalliota
ei pidetty kovin hyvinä. Johtokunnan mielestä Vohdensaaren kivellä ei
ollut elävää ulkonäköä. Sitä paitsi siellä ei kallioiden lähellä ollut
sopivaa satamapaikkaa.
Myöhemmin alettiin kiveä louhia myös Putsaaressa ja erityisesti
Lepäisillä. Näissä saarissa valmistettiin suuria määriä rakennus- ja katukiviä,
sekä Lepäisillä myös hautakiviä, joita vietiin mm. Englantiin ja Amerikkaan.
Ennen maamme itsenäistymistä Venäjä oli kuitenkin tärkein kivien vientimaa.
Lepäisten louhimotoiminnan alkamisajankohta on jäänyt hämärän peittoon.
Ensimmäinen varma maininta louhinnasta siellä on vuodelta 1907.
Talvisodan syttyminen keskeytti kivityöt Uudenkaupungin
saaristossa pitkäksi aikaa. Sodan takia ulkomaan vienti, jota kiviteollisuudella
ennen sotia oli paljon, pysähtyi lähes kokonaan. Uudenkaupungin seudulla
kaikki englantilaiset työt keskeytettiin ja amerikkalaiset työtilaukset
suoritettiin viikon aikana, jonka jälkeen kaikki miehet jäivät työttömiksi.
Miehet joutuivat pian myös sotaan, joten kivityömiehiä ei pian enää ollut
saatavillakaan. 1940-luvun alussa alkoikin kivityömiehistä olla huutava
pula. Sotien aikaan ainoa kivien vientikohde oli Saksa, jonne toimitettiin
ns. "Hitlerin kiviä".
Vaikka graniittia ei suuremmalti louhittu Vohdensaarella
tai Tammiolla, niin Lepäisten louhimot työllistivät näidenkin kulmien
väkeä. Vilkkainta kivenlouhinnan aikaa olivat 1920-1930-luvut. Parhaimmillaan
pelkästään Lepäisillä oli vuosina 1922-26 kivitöissä noin 160 työntekijää.
Alkuvuosikymmeninä piti ammattimiehiä palkata muualta opastamaan paikkakuntalaisia.
Lepäisillä oli kaksi varsinaista louhinta-aluetta: toinen oli Junttilan
talosta ostetulla maalla saaren pohjoisosassa ja toinen, Aidanpäänniemi
(Airanpää), saaren eteläosassa. Kummassakin paikassa oli myös laituri
kivien lastaamista varten. Junttilan louhoksella oli käytössä kuorma-auto,
koneellinen kraana ja kiskoilla kulkevia kivivaunuja.
Lepäisten Junttilanmäellä ja Aidanpäänniemessä louhi 1920-luvulla
kiveä vain Suomen Kiviteollisuus Oy. 1930-luvulla oli sen lisäksi Lepäisillä
louhintatyössä mukana neljä pienempää kivenlouhintayritystä: Lehto, Hamara,
Karhula ja Graniittiveistämö. Muitakin pieniä firmoja louhi kiveä lähisaarissa:
Kivekkään veljekset Kruutikarissa, Virtasen firma Jatketussa ja Niseräisissä
oli töissä peräti kolme pientä yritystä. Suurin osa näistä oli pieniä
perheyrityksiä, joilla oli vain muutamia työntekijöitä. Yleensä nämä pikkuyritykset
vain louhivat kiveä vuokraamaltaan louhosalueelta ja myivät sitten kivensä
raakana isommille yrityksille. Nämä pienet yritykset lopettivat sodan
jälkeisissä vaikeissa oloissa hiljalleen toimintansa. Viimeisenä lopetti
vuonna 1973 Lehdon Kiviliike. Vain Suomen Kiviteollisuus Oy on jatkanut
toimintaansa nykypäiviin asti.
Aluksi Lepäisten kiveä vietiin ulkomaille mm. sokkeli-
tai katujen reunuskiviksi hakattuna. Kivet vietiin proomulla Uudenkaupungin
Saunasiltaan ja sieltä sitten eteenpäin. Turku-Uusikaupunki - junaradan
valmistuttua vuonna 1925 kivet vietiin junalla Vinkkilään jalostettavaksi.
Sitä ennen vuosina 1920-1926 Aidanpäänniemessä toimi jalostustehdas, jossa
kiviä hiottiin eri tarkoituksiin mm. hautamuistomerkeiksi ja rakennusten
fasadikiviksi. Jalostustehtaan lopetettua toimintansa louhinta kuitenkin
vielä jatkui hiljalleen vähentyen aina 1960-luvun lopulle saakka. Viimeksi
Uudenkaupungin saaristossa louhivat kiveä Suomen Kiviteollisuus ja Lehdon
kiviliike vuosina 1960-1965 Lepäisten Aidanpäänniemessä.
Varsinaisen louhintatyön lisäksi harjoitettiin Lepäisillä,
kuten muillakin kivenlouhintapaikoilla, nupukivien hakkausta. Pelkkää
nupukiven louhimista ja hakkausta oli mm. Putsaaressa ja Korsaaressa.
Joillakuilla nupukiven hakkaus oli jopa pääammatti, joillakin sivutoimi
kalastuksen rinnalla. Nupukivet lastattiin suoraan laivaan Airanpäässä.
Varsinkin 1930-luvun alun pulavuosina nupukiviä valmistettiin työttömyystöinä
ja vielä 1950-luvulla Uudenkaupungin maalaiskunta tuki korottomin lainoin
tätä yritteliäisyyttä. Kun 1960-luvulla siirryttiin katujen päällystämiseen
öljysoralla ja asfaltilla, nupukivien käyttö väheni ja valmistus loppui.
Kivenhakkuuta on lisäksi tehty pienimuotoisesti kotitarpeiksi mm. Tammiolla
ja Hiun alueella.
Kivitöitten tekemisestä
Työ aloitettiin poraamalla ampureiät kallioon kivilohkareen
irrottamiseksi. 1930-luvulle asti käsiporaus oli vielä yleistä. Ampureikää
ei silloin voitu tehdä kuivana, vaan siinä käytettiin vettä estämään pölyämistä
sekä poran liiallista kuumenemista ja kulumista. 1920-30-luvulla tulivat
käyttöön höyryporakoneet, joiden poran teriä piti usein terottaa. 1930-luvun
lopulla tulivat paineilmaporat, joiden poran terät olivat jo kovametallisia,
eikä niitä tarvinnut jatkuvasti terottaa.
Kun kivilohkare oli ammuttu irti, se jaettiin tarvittavan
kokoisiin lohkareisiin kiilaamalla. Kiilanreikiä lyötiin tällöin riviin
10-15 cm välein. Kiiloja naputeltiin lekalla pikkuhiljaa, kunnes kivi
halkesi. Kun oli näin saatu aikaan oikean kokoinen työlohkare, se nostettiin
kraanalla eli nosturilla ylös louhoksesta eli montusta. Kraanat olivat
aluksi käsikäyttöisiä, mutta jo ennen I maailmansotaa alettiin käyttää
höyryvoimalla toimivia vinssejä. 1930-luvulla käyttöön tulivat petrolikäyttöiset
kraanat. Lastauslaitureilla käsikäyttöisiä kraanoja oli vielä 1930-luvulla.
Kivenlouhinnassa syntyi yleensä jätekiveä huomattavasti enemmän kuin kunnollista
kauppatavaraa. Myös tämä jätekivi oli nostettava montusta ylös ja kuljetettava
sivummalle pois louhinnan tieltä.
Kun työlohkare oli saatu nostettua ylös montusta, siitä
otettiin lyömällä mahdolliset liikaosat pois. Tätä työtä kutsuttiin raakameislaukseksi.
Tämän jälkeen kivilohkare sahattiin tarvittavan kokoisiksi paloiksi. Ennen
sotia Lepäisillä oli käytössä kaksi kehä- eli raamisahaa. Sahauksen jälkeen
kivet lähtivät jalostettaviksi käyttötarkoitukseensa eli hakattaviksi,
hiottaviksi, kiillotettaviksi ja kaiverrettaviksi. Vuoteen 1925 tätä jalostusta
tehtiin Lepäisillä, sen jälkeen kivet lähtivät raakoina eteenpäin. Koska
kivityö oli kovaa, kuluivat siinä työkalut nopeasti. Siksi seppä oli kivityömaalla
tärkeä henkilö, jolla riitti pajassaan työtä.
Vasta-alkajat saivat ensin vääntää kraanan veiviä.
Tällainen kraana on vielä Lepäisten Kylänpuhtin lastauslaiturilla jäljellä.
Porapoika kanteli poria pajaan ja teroitettuja takaisin. Tältä ajalta
lienee sanonta päivä täys kuin porapojalla. Seppä oli korkealla louhoksen
hierarkiassa ja laski toisinaan tällaisen keskenkasvuisen pojan kotiinsa
vähän aiemmin. Muille päivä loppui, kun rintapomo antoi merkin.
|
August Lehtinen eli Aninkarin
Lehtinen viimeistelee katukiveä.
|
Se tapahtui johonkin ripustettua poraa toisella kalisuttamalla.
Tosin metri- ja kappalelaskuun työskentelevien hakkureiden ja nupureiden
ei tätä tuntiaikataulua tarvinnut noudattaa. Noin 10 senttimetriä syviä
kiilausreikiä porattiin käsipelillä. Tottuneelta siihen kului noin 5-10
minuuttia. Noin 50-100 reikää päivässä miestä kohden. Syvien ampureikien
poraamiseen tarvittiin kaksi miestä, syöttäjä ja päällelyöjä. Kivi irrotettiin
kalliosta ruudilla, sitten paloiteltiin kiilaamalla. Nämä vaihtoivat välillä
paikkaa. Varsinaisen kiilauksen suoritti kiilari. (Esa Lehtinen 24.11.2003)
Ruokatunnin kivityöläiset viettivät ruokalassa tai työmaalla.
Suomen kiviteollisuus Oy:llä oli ennen sotia ruokala sekä Aidanpäänniemessä
että Junttilan mäellä. Lehdon firman ruokala oli aivan rannassa pajan
yhteydessä. Pääsääntönä oli, että tuntimiehet söivät ruokalassa ja urakalla
töitä tekevät hakkurit puolestaan työmaalla. Ruoka tuotiin kotoa, joten
kullakin oli aamulla töihin tultaessa mukanaan omat särpimet sekä kahvipullo
sanomalehteen ja villasukkaan käärittynä. Kahvitaukoja ei tuolloin vielä
ollut ja tupakkaa poltettiin työn lomassa.
Lähiseudulta kotoisin olevat kivityöläiset kävivät luonnollisesti
töissä kotoaan, mutta kauempaa tulleet asuivat kortteerissa Lepäisten
kylän taloissa. Suomen kiviteollisuudella oli lisäksi työläisille tarjolla
myös asuinrakennuksia, joissa osassa asui perheitäkin.
1930-luvulla hakkureilla oli urakkapalkka, louhintapuolen
työntekijöillä taas tuntipalkka. Poikkeuksina olivat muutamat urakkasakit,
jotka louhivat kiveä kuutiolaskuun jollekin yhtiölle. Kivityömiehet olivat
1930-luvulla hyväpalkkaisia. Tili maksettiin kahdesti kuukaudessa. Parhaimmat
hakkurit saivat jopa 1000 markan tilejä, kun rintamiehet eli louhintapuolen
työntekijät ansaitsivat samassa viidentoista päivän jaksossa 5 markan
tuntipalkan mukaisesti 500 markkaa. Yleensä hakkurin palkka jäi kuitenkin
800 markkaan. Hakkurin työ oli raskasta, joten raha ei suinkaan tullut
ilmaiseksi.
Kivityöt mahdollistivat useiden vuosikymmenien ajan saariston
ja lähikylien nuorten miesten työllistymisen kotiseudulla. Paitsi kivenhakkauksessa
työtä riitti myös ns. kupikin ajossa eli kivien ajossa hevospelillä. Talvella
saatettiin kuljettaa kiviä oikein karavaanilla, jopa 12 hevosen voimin.
Joitain uusia tilojakin syntyi muualta muuttaneille perheellisille kivimiehille.
Voidaan otaksua, että muun muassa kaikkiin seitsemään Tammion "vanhojen"
tilojen ostoon tai rakentamiseen on ainakin osittain käytetty kivitöistä
säästettyjä rahoja. Esimerkiksi Lehtisen perhe osti Tammion kylän vierestä
Aninkari-nimisen saaritilan vuonna 1938. Kauppahinta oli 50.000 markkaa.
Kivitöistä kertyneitä säästöjä oli 20.000 markkaa, loppuosan edestä otettiin
pankkilainaa.
Lähteet:
Entisajan kivitöistä, kirjoittanut Esa Lehtinen 24.11.2003
K.V.Kaukovalta: Uudenkaupungin historia IV 1875-1918. Uusikaupunki 1962,
2.p.
Altti Koivisto: Kiviteollisuus Uudenkaupungin Lepäisillä 1920- ja 1930-luvuilla.
Kansatieteen proseminaarityö 20.12.1982.
Veikko Paasio: Uudenkaupungin historia V 1918-1966. Uusikaupunki 1967.
Veikko Paasio: Uudenkaupungin maalaiskunnan historia. Uusikaupunki 1973.
Matti A. Pohjola: Sinivalkoinen kivi. Suomalaisen kiviteollisuuden vuosikymmenet.
Uusikaupunki 1984.
Ismo Vähäkangas: Finskan kivinen tie. Suomen Kiviteollisuus Oy - Finska
Stenindustry Ab 100 v. Gummerus 2000.
|