|
Hilja Aaltonen hoitamassa vesihuoltoa vesikelkalla.
|
Itse asiassa entisaikaan monet naiset tekivät paljolti
samanlaisia töitä kuin nykyäänkin kodin piirissä. Roolijako miesten ja
naisten töitten välillä vaan oli nykyistä selkeämpi. Suurin ero entiseen
taitaa nykypäivänä olla tekniikan käytön suuri osuus kotitaloudessa. Erityisesti
sähköllä on ollut aivan ratkaiseva vaikutus monien kotitöitten helpottumiseen.
Entisaikaan emännän ensimmäiset aamutyöt olivat öljylampun sytytys ja
tulen teko hellaan.
Aamukahvin jälkeen olivat vuorossa lypsy- ja muut navettatyöt.
Tallityöt olivat miesväen töitä. Päivän valjettua alettiin kantaa vettä.
Se ei aivan kevyttä työtä ollutkaan, kun useinkaan ei kaivoissa ollut
edes käsipumppuja. Vesi nostettiin pitkävartisella kaivokoukulla, johon
ämpäri ripustettiin. Vettä piti lisäksi varsinkin talvella lämmittää eläimiä
varten, joten siitäkin kertyi edestakaisin kantamista. Joskus silppurilla
hienonnettiin olkia. Päälle kaadettiin kiehuvaa vettä ja annettiin hautoa.
Sikapossun ruoka valmistettiin samalla hellalla kuin ihmistenkin.
|
Emäntä ruokkii vasikoita.
|
Vohdensaaren kylätaajamaan uusi aika sähkön muodossa tuli
aikaisemmin kuin syrjemmällä oleviin saariin. Navetoihinkin saatiin sähköt
ja se hiljalleen mahdollisti vesipumput ja lypsykoneet. Isommilla tiloilla
navetoissa oli erilliset karjakeittiöt.
Lampaita pidettiin ainakin omiksi tarpeiksi. Villavaatteitahan
tarvittiin paljon, koska perheet olivat isoja ja talvet kylmiä. Lampaitten
pito oli tavallaan helppoa, koska tiloilla oli asumattomia saaria, joihin
lampaat voitiin viedä kesäksi. Villan keritseminen vaati taitoa, ettei
leikannut reikää lampaan nahkaan. Lampaan jalat olivat sekä keritsemisen
että venekuljetuksen ajan ristiin sidotut, usein matonkuteella. Villan
jalostaminen aloitettiin karstaamalla hahtuvia. Yleensä siinä käytettiin
käsikarstoja, mutta toinen karstoista saattoi olla myös kiinnitetty penkkiin.
Valmiit hahtuvat laitettiin matalaan, laajapohjaiseen pärekoriin. Seuraava
vaihe oli kehruu langaksi poljettavalla kehruurukilla. Se oli tyypillistä
vanhempien naisten työtä. Saattoipa tottunut kehrääjä hieman lauleskellakin
työtä tehdessään. Pieni pätkä on jostain kehruulaulusta jäänyt mieleeni.
Se kuuluu näin: Kehrä, kehrä tyttönen, huomenna
tulee sulhanen. Tyttö kehrää, rukki käy, sulhasta ei missään näy.
Valmis lanka vyyhdittiin pyöritettävällä kerinpuulla vyyhdeiksi.
Sitten oli enää jäljellä kutominen. Sitäkin hommaa riitti, koska poikalapsillakin
oli pitkät sukat ainakin kymmeneen ikävuoteen asti. Kutomista pidettiin
melkein lepäämisenä. Joskus mentiin kutimen kanssa naapuriin, siinä sitten
kuultiin asioita kodin ulkopuolelta. Kudin oli mukana myös ompeluseuroissa.
Lampaista on vielä mainittava, että täysharmaa oli arvokkain,
musta lammas oli musta lammas ja vähiten arvostettu. Mustaa ja valkoista
villaa sekoittamalla tosin saatiin harmaata. Villapaidat ja villahousut
kudottiin useimmiten konekutojilla. Myös valmiina niitä saattoi ostaa,
mutta ne olivat silloin usein avokaulaisia ja ohuita. Olivat kai tarkoitetut
juhlakäyttöön.
Leipominen poikkesi sikäli nykyajasta, että leivottiin
suuria määriä hapanleipiä kerralla. Leipätaikina tehtiin ruisjauhoista
isoon tiinuun tai yksipuiseen kaukaloon. Valmiit leivät ripustettiin kuivumaan
lähelle sisäkattoa ripustettuun varstaaseen. Leipä kuivui niin kovaksi,
niin että jos oli huonot hampaat, leipä piti ensin liottaa vesiastiassa.
Kerran naapurin emäntä oli niin väsynyt jouluruuan valmistuksesta, ettei
hänelle maistunut mikään muu kuin kova leipä ja suolasilakat.
Entisaikaan oli myös leipää, jota kutsuttiin kaltiaiskakuksi.
Tällaisen leivän olivat Efraim-Heikkilän vanhukset lapsuudessaan 1800-luvun
puolella saaneet kaupunkireissulle mukaan keskenään jaettavaksi. Se taisi
olla lähinnä sekaleipä. Vehnänviljely ei ollut kovin yleistä siihen aikaan.
Kun Lepäisillä pikkutytöt leipoivat savileipiä 1930-luvulla,
kuulin heiltä pienen rimssun: Sotku savi, vasikan travi, tämä on nisust,
pidä sitä visust. Älä sitä sääst, vaa hauk sen pääst.
Emännät hankkivat lisätuloja myymällä kotivoita. Sitä
varten tarvittiin separaattori, jolla kerma erotettiin maidosta. Kermasta
kirnuttiin voita joko vanhemmalla mäntäkirnulla tai uudemmalla tynnyrikirnulla,
jota pyöritettiin päässä olevasta veivistä. Voi myytiin tavallisesti tilausasiakkaille
tai kauppoihin, joskus kai myös suoraan hevoskärryiltä tai veneestä. Tässä
kasku voinmyynnistä: Kaupungin hieno rouva kyseli saaristolaisemännältä
voin hintaa: Onkos tyyris? Johon emäntä vastasi: Item mnää tyyris oli
ja voipyt ol fööris.
Pyykinpesu tapahtui saunassa. Oli kolmijalkainen punkka
ja pyykkilauta, samaa pyykkilautaa käytetään nykyään musiikkivälineenä.
Pyykin huuhteleminen avannossa oli kylmää puuhaa ja kuivatus talvella
vaikeaa. Pyykkiä pestiin tietenkin mahdollisimman paljon ennen talvea.
Kyllä pulsaattoripesukone oli hyödyllinen keksintö. Polkupyörään verrattavissa.
Saippuaa tehtiin myös itse teurasjätteistä. Se oli väriltään
valkoista ja kuivattiin auringonpaisteessa. Perunajauhojakin osattiin
valmistaa perunamyllyllä. Räsymatot pestiin keskikesällä sileillä rantakallioilla.
Heinä- ja elopelloilla naiset olivat mukana. He sitoivat viljalyhteitä,
jotka sitten nostettiin kykkaille (kuhilas) kuivumaan. Heinäpellolla helleaikaan
juotiin kotikaljaa ja venyvää piimää. Perunamaalla oli syksyllä kirjava
joukko ns. taksvärkkäreitä. Kellä oli pari päivää maksettavana lehmän
astutuksesta, jollain oli lammaslaitumesta. Perunannosto kuokka-aikakaudella
oli sosiaalinen tapahtuma. Ruoka oli silloin hyvää ja kaikista paikallisista
asioista juteltiin isommalla porukalla.
 |
Perunannostotalkoot Jaakkolan pellolla.
|
Kahvinkeitto ansaitsee oman selostuksensa. Joskus ostettiin
paahtamatonta raakakahvia. Sen paahtamiseen tarvittiin paahdin eli "prännäri".
Kahvimylly oli joka taloudessa. Sen lisäksi kalustoon kuuluivat sokerisakset.Kartion
mallinen sokeritoppa rikottiin ensin vasaralla. Oli sitä varten leikkureitakin
olemassa. Pietarsaaren sikuri oli aine, joka teki kahvin väkevämmäksi.
Sitä oli tummansinisissä pötköissä. Kahvinkeittoon voidaan laskea kuuluvaksi
myös Sampo kiillotusaine, jolla kahvipannut kiillotettiin. Joskus tuli
taloon reppuselkäinen mies, joka tinasi kuparipannut sisältä.
Sota-aika muutti paljon, otettiin käyttöön uusia asioita,
opittiin vaikkapa sokerin puutteessa valmistamaan siirappia sokerijuurikkaista.
Monet vanhat asiat elpyivät vielä kertaalleen, kuten pellavan viljelyloukutuksineen,
kehruineen ja kankaan kutomisineen. Sarkaakin kudottiin silloin kangaspuilla.
Olosuhteiden pakosta naiset tekivät silloin paljon ennen vain miehille
kuuluneita töitä.
|